Keď žiak ruší hodinu
Kategórie: Asertivita, Komunikácia, Príbehy učiteľov, Riešenie konfliktov
Značky: Medziľudské vzťahy, Príbeh
Piatkové popoludňajšie hodiny v škole bývajú „za trest“. Ak ide o vyučovanie výtvarnej, alebo hudobnej výchovy, býva to o to horšie. Žiaci sa už vidia doma a učitelia musia všetko zvládnuť.
V jedno piatkové popoludnie prebiehala hodina hudobnej výchovy. Pani učiteľka sa snažila žiakov zaujať, ale ten piatok ….Jeden chlapec, hovorme mu Pavol, sa strašne nudil. Sedel v poslednej lavici, rýchlo si však vymyslel zábavu. Stále vstával a chodil k odpadkovému košu vyhadzovať papieriky, ktoré si sám vyrábal. Takto chodil niekoľko minút.
Pani učiteľka najskôr nereagovala a čakala až to Pavla prestane baviť. Ale po chvíli sa už situácia stala neúnosnou a trieda čakala, ako si „učka“ poradí.
Učiteľka sa náhle rozhodla a Pavlovi pri jednej z jeho ďalších ciest ku košu povedala:
„Pavol, len sa prechádzaj, aspoň trošku schudneš!“
Pavol prišiel späť na miesto, očervenel a do konca hodiny už nevstal. Bol trochu pri tele a slová pani učiteľky ho „uzemnili“.
Čo myslíte, reagovala učiteľka správne? Hovorí sa predsa – na hrubé vrece hrubá záplata. Alebo to učiteľka prehnala? Ako sa máme správne zachovať v danej situácii?
Odpoveď:
Príde mi to „kto z koho“.
Pri uplatňovaní pravidiel nenásilnej komunikácie sme schopní otvorene a taktne vyjadriť svoje pocity, postoje, názory a priania, a to pozitívne aj negatívne. Vieme si presadiť vlastný cieľ bez toho, aby sme druhej strane ublížili či už fyzicky, alebo psychicky. Snažíme sa o rovnocennú, partnerskú komunikáciu. Nesnažíme sa stupňovať agresiu, ale ani sa stavať do submisívnej polohy.
V prvom rade si potrebujeme uvedomiť a utlmiť naše momentálne emócie – hnev, frustráciu, neistotu, … . Takže nádych, výdych – aspoň 3x :)
Pripravíme sa tak na vecnú debatu. Môže nám pomôcť technika asertívnej komunikácie.
- Pomenujte, ako to vnímate z Vášho pohľadu. „Pavle, vidím, že sa snažíš dať najavo, že ťa môj výklad nezaujíma.“
- Vyjadrite svoje pocity z tejto situácie. „Úprimne, dosť ma to vyrušuje. Mám dokonca pocit, že sa ma snažíš zhodiť pred triedou …“
- Deklarujte svoju požiadavku, potrebu. “ Chcem ťa požiadať, aby si bral ohľad na mňa aj tých, ktorí ma chcú počúvať …“
- Vyjadrite, čo sa má stať, alebo zmeniť. „A: Prestaň pobehovať ku košu, alebo akokoľvek vyrušovať. B: Ak to nezvládneš, opusti triedu. C: Mohol by si mi povedať, čo ti vadí na tejto hodine?…“
- Deklarujte následok. „A: Prejavíš tak rešpekt voči mne aj spolužiakom. B: A ja ti budem musieť dať neospravedlnenú hodinu. C: Pokúsim sa to zmeniť…“
Ak na niekoho v obrane zaútočíme, vyostrujeme konflikt. A ten buď musíme potom riešiť, čo nás bude stáť nemalé úsilie, alebo ostane nevyriešený. A vieme, že neriešený konflikt nezaniká, naopak vnútorne eskaluje a nevyhnutne musí po čase „vybuchnúť“, často pri situáciách, ktoré s týmto nemajú navonok nič spoločné.
Svojím správaním dostala učiteľka žiaka do niekoľkých konfliktov. Ponížila ho pred samým sebou, triedou, učiteľom. Vďaka osvojeniu si pravidiel nenásilnej komunikácie v budúcnosti zložitú situáciu zvládne k spokojnosti všetkých zainteresovaných strán.
Ďalšie informácie o odborníkoch a realizačnom tíme projektu učiteľ bez stresu nájdete v časti O nás.
Príbehy podľa kategórií a značiek
Zdroje prvej pomoci
Zdroje 1. pomoci
Riadená ranná meditácia
Ako najlepšie začať svoj deň? Rannou meditáciou, ktorá Vám
101 zlatých pravidiel pre život bez stresu
Naučte sa ako zachovať pokoj a vychutnávať si čaro
pro Duševní Zdraví
Webový portál je jednou z aktivit spolku KOLUMBUS. Na
Linka bezpečí
Posláním Linky bezpečí je poskytovat kvalitní a snadno dostupnou