Keď žiačka prekročí hranicu
Kategórie: Asertivita, Komunikácia, Príbehy učiteľov, Zvládanie záťažových situácií
Značky: Duševné zdravie, Medziľudské vzťahy
Žiačka sa na vyučovacích hodinách javila ako veľmi svedomitá a precízna, ale dosahovala priemerné výsledky, pre ktoré sa trápila. Ďalší problém vznikol, keď potrebovala svoje pocity, úspechy ale aj neúspechy zdieľať s vyučujúcimi prostredníctvom telefonátov, sms a četov cez sociálne siete. Dospelo to do štádia, že niektorí vyučujúci sa cítili atakovaní a šikanovaní týmito správami a požiadali žiačku, aby to obmedzila a snažili sa jej to vysvetliť. Avšak aj po špeciálno-pedagogickom vyšetrení a dohovore tieto ataky neprestávali.
Žiačka dokonca aj po ukončení stredoškolského štúdia potrebuje niektorým vyučujúcim vyjadrovať svoje pocity a niekedy dochádza k ohováraniu a osočovaniu z jej strany. Za týmto problémom môže byť takisto zlé rodinné zázemie, možno aj nejaká porucha osobnosti, ktorá však nebola diagnostikovaná.
Ako sa k takémuto správaniu zo strany žiaka postaviť?
Odpoveď:
Jednoznačne musíme mať určené svoje limity. Aby nedochádzalo k zneužívaniu našej pomoci. Sú žiaci, ktorí sa dožadujú pomoci v extrémnej miere. Často ide o získavanie pozornosti – z rôznych dôvodov. Aj tu by sme mali spozornieť, ak sa nám zdá, že aktivita žiačky týmto smerom naberá na intenzite a „prekračuje zdravú mieru“. Treba žiačku oceniť za jeho snahu, ale zároveň si jasne stanoviť pravidlá a hranice a zároveň jednoznačne ju upovedomiť, že pri prekročení, resp. porušení pravidiel, nebudeme reagovať.
Rovnako je vhodné upovedomiť o takomto správaní aj rodičov a možno s nimi zazdieľať svoj názor – čo sa snaží žiak svojím správaním dosiahnuť (pochvala autority, uznanie, potrebuje sa len porozprávať a pod.), odporúčať návštevu psychológa a pod. V prípade, že kontaktovanie pretrváva, príp. ešte narastá, jednoducho nereagovať. Aj pri pretrvávajúcom stave. Ak totiž niekto túži po našej pozornosti, je pre neho prijateľná akákoľvek naša spätná aktivita – aj záporná odpoveď, nadávka, … Hlavne, že mu venujeme pozornosť. To platí nie len pri písomnej, či telefonickej komunikácii, ale aj v priamom kontakte napr. na vyučovaní.
Je však dôležité vydržať a nepoľaviť v ignorovaní. Aj keď sa bude stupňovať nejaký nátlak, čo samozrejme, nie je pre nikoho príjemné.
Nie je však vhodné „odseknúť“ kontaktujúce osoby, tým, že si napr. zablokujeme ich správy, nakoľko by u nich mohlo dôjsť k skratovému konaniu.
Ďalšie informácie o odborníkoch a realizačnom tíme projektu učiteľ bez stresu nájdete v časti O nás.
Príbehy podľa kategórií a značiek
Zdroje prvej pomoci
Zdroje 1. pomoci
Riadená ranná meditácia
Ako najlepšie začať svoj deň? Rannou meditáciou, ktorá Vám
101 zlatých pravidiel pre život bez stresu
Naučte sa ako zachovať pokoj a vychutnávať si čaro
pro Duševní Zdraví
Webový portál je jednou z aktivit spolku KOLUMBUS. Na
Linka bezpečí
Posláním Linky bezpečí je poskytovat kvalitní a snadno dostupnou