Serotonín – hormón asertivity a sebavedomia

Kategórie: Duševné zdravie

Serotonín sa nachádza v tráviacej sústave, krvných doštičkách a centrálnej nervovej sústave. Vzniká z aminokyseliny tryptofán, ktorú si telo nevie samo vyrobiť a musí ju prijímať v strave. Preto má strava veľký vplyv na hladinu serotonínu. Je zodpovedný za pocit sýtosti , pomáha v mobilizácii pri strese, reguluje trávenie, termoreguláciu, spánok, kondíciu našich kostí.

Nedostatok serotonínu sa spája s depresívnym správaním. Môže sa prejaviť smútkom, zhoršením nálady, agresivitou, „človeka nič nebaví“, ale aj nechutenstvom či poruchou spánku. Nedostatok sa môže prejaviť aj silnejším sklonom k starostiam, strachu z budúcnosti, chýbajú pocity šťastia a dobrej nálady Naviac má súvislosť so svalovým napätím, hojením krvácavých poranení, migrénami a tiež s prijímaním a trávením potravy.

Vyplavenie serotonínu nám spôsobuje dobrú náladu, dostáva nás do eufórie. Hrdosť, pýcha, sebavedomie, výhra, nadradenosť – sú stavy a emócie, ktoré spúšťa práve serotonín.

Situácie, v ktorých sa cítime bezpečne, a zároveň silnejší, lepší, šikovnejší, múdrejší, skrátka zdatnejší ako ostatní, uvoľňujú serotonín a ten nás motivuje aj k tomu, aby sme sa správali spôsobom, ktorý nám pomáha získavať rešpekt iných. Ak nám preukazuje náklonnosť, alebo uznanie niekto spoločensky dôležitý, je to motor pre náš serotonín. Už len naša prítomnosť v spoločnosti takýchto ľudí zvyšuje našu hladinu serotonínu.

Jeho tvorbu podporuje aj šport, najmä aeróbne cvičenie ako je beh, plávanie, bicyklovanie, alebo posilňovanie. Rovnako pomáha aj pobyt na slnku.

Sociálne siete môžu do veľkej miery ovplyvniť činnosť serotonínu. Prezeranie príspevkov ostatných ľudí môže spôsobovať sklon k depresii. Sociálne siete nás totiž vystavujú neustálemu sociálnemu porovnávaniu. Náš mozog to robí automaticky. Ak je výsledkom nášho porovnávania to, že sme menej atraktívni, chudobnejší, škaredší, menej sledovaní, neúspešnejší a menej šťastní ako ostatní, tak sa v nás žiaden serotonín nespustí, a výsledkom je nespokojnosť až depresia.

Serotonín nám pomáha mať pozitívny náhľad na život. Dennodenne ovplyvňuje nielen našu náladu, ale doslova každú jednu časť nášho tela, vrátane motoriky. Serotonín je náš hormón asertivity, dodáva nám sebavedomie a chuť do života.

Pri skleslej nálade sa odporúča:

  • Cvičenie, tanec, skrátka pohyb, ktorý vás baví

  • Skupinový šport

  • Počúvanie príjemnej hudby

  • Aktivity, pre ktoré vám druhí prejavujú rešpekt či obdiv

  • Vedome vnímanie a užívanie si pocitu úspechu

V našom jedálničku by nemali chýbať:

mliečne výrobky, čokoláda, banány, chia semienka, sladké zemiaky, mandle, strukoviny, cviklu, jablká, hrušky, maliny, avokádo, ovsené vločky, vajíčka, ryby

Všetky obsahujú aminokyselinu tryptofán, ktorá sa v tele mení na serotonín.

About the Author: Mgr. Jana Lajošová

Lektorka a trenérka soft skills. Koučka pro jednotlivce i týmy. Při své práci využívá metody založené na poznatcích neurověd.

Ďalšie informácie o odborníkoch a realizačnom tíme projektu učiteľ bez stresu nájdete v časti O nás.

Zdieľajte na sociálnych sieťach

Príbehy podľa kategórií a značiek

Zdroje prvej pomoci

Zdroje 1. pomoci

Chcem viac zdrojov prvej pomoci